قسمت هشتاد و چهارم / ادامه معرفی دستگاه نوا
در قسمت هشتاد و چهارم پادکست چهارگاه و در ادامه معرفی دستگاه نوا، این قطعات به شما تقدیم میشود. برای فراگیری گوشه های دیگر قسمت های پیشین دستگاه نوا را مانند قسمت هشتاد و سوم پادکست چهارگاه گوش کنید.
– معرفی و اجرای گوشه های گَوِشت ، عشیران ، نیشابورک و مَجُسلی از ردیف میرزا عبداله با سه تار توسط صابر نظرگاهی.
– بخش هایی از آلبوم ” کنسرت نوا ” منتشر شده در سال 1372 شامل گوشه های: درآمد ، ضربی نوا ، نغمه ، گردونیه ، کرشمه ، ضربی نیشابورک ، نهفت و رنگ نوا با تکنوازی تار استاد حسین علیزاده به همراه تمبک جناب مجید خلج.
یکی از تفاوت های اساسی بین موسیقی کلاسیک غربی و موسیقی شرقی ، بخصوص موسیقی اصیل ایرانی ، بداهه پردازی است. در موسیقی ایرانی بداهه نوازی و بداهه خوانی چه در تکنوازی و چه در ساز و آواز بسیار رایج است. آلبوم “کنسرت نوا” یکی از نمونه های با ارزش در بداهه نوازی در دستگاه نوا ست.
خود استاد حسین علیزاده درمورد این آلبوم گفته: ” شیوهای که در اجرای این مجموعه به کار گرفته شده محصول احساس دریافت و تجربههای خاص اجراکنندهٔ آن است. بداههنوازی در این اجرا نقش عمده را به عهده دارد و ساز تمبک نیز با ریتمهای بداهه، ساز را همراهی میکند. ملودیها روی موتیف اصلی گوشهها بسط و گسترش مییابند و تمبک با الهام از حرکت ریتمهای نهفته در ملودی گوشهها اجرا میشود “.